کدخبر : 1055 تاریخ انتشار :
A

رونمایی از شاسی‌بلند جدید در ایران +‌ عکس

رونمایی از شاسی‌بلند جدید در ایران +‌ عکس

مدیران خودرو زیر برند جدید خود را معرفی کرد

قیمت ۳۶۰-شرکت مدیران خودرو 10 اسفند 1402 از زیر برند جدید خود با نام فونیکس NEV رونمایی کرد. این برند قرار است محصولات هیبریدی و برقی شرکت چری را وارد بازار ایران کند.
فونیکس

 در تاریخ 10 اسفند 1402، شرکت مدیران خودرو از زیرمجموعه جدید خود به نام فونیکس NEV پرده‌برداری کرد. این زیرمجموعه جدید قصد دارد تا محصولات هیبریدی و الکتریکی تولیدی شرکت چری را به بازار ایران عرضه کند. مراسم فوق نشان‌دهنده تعهد جدی مدیران خودرو برای ورود به بازار خودروهای پاک بوده و در این راستا، پیشتر در همین سال، خودروی تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید به عنوان نخستین نمونه از محصولات برند فونیکس NEV معرفی شده بود.

در جریان این مراسم معرفی، تعدادی از اشخاص تأثیرگذار شامل کارشناسان صنعت خودرو و فعالان این حوزه حضور داشتند که هر کدام از آن‌ها نکات مهمی را مطرح کردند.
 

سیستم برقی کشور توان این حجم از تقاضا را ندارد!

امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه علم و صنعت و کارشناسان صنعت خودرو، در این نشست اظهار داشت که فعلاً امکان الکتریکی کردن کامل سیستم حمل‌ونقل در ایران وجود ندارد. او تأکید کرد که ایران طی سال‌های اخیر به زیرساخت‌های لازم برای پشتیبانی از خودروهای الکتریکی توجه کافی نشان نداده است، اما ابراز امیدواری کرد که با اقدامات مؤثر دولت، امکان حرکت به سمت استفاده از خودروهای تمام برقی فراهم شود. کاکایی بر این باور است که در ابتدا باید حمل‌ونقل عمومی و خودروهای جمعی به خودروهای الکتریکی تبدیل شوند تا پس از آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم، گام به سمت خودروهای الکتریکی خصوصی برداشته شود.

او همچنین تأکید کرد که مسیر ورود به عرصه خودروهای الکتریکی باید از همه جنبه‌ها مورد بررسی قرار گیرد و کشورهایی که در این زمینه پیشرفت کرده‌اند، نه تنها در تولید انرژی پاک بلکه در تمام جنبه‌های مرتبط با این صنعت به پیشرفت دست یافته‌اند.

کاکایی ضمن اشاره به تأمین انرژی مورد نیاز خودروهای برقی گفت: در کشوری مانند آمریکا که 45 درصد سبد انرژی آن از طریق سوخت‌های پاک تأمین می‌شود، مصرف برق خودروی تسلا مدل 3 به عنوان یکی از کم‌مصرف‌ترین محصولات تمام برقی در جهان معادل با 4.88 لیتر در هر 100 کیلومتر است. چنین مصرفی برای خودروهای برقی چینی بسیار بالاتر بوده و تصور کنید که مصرف بنزین معادل همین خودروهای چینی در کشوری همچون ایران که عمده برق آن از طریق سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شود چقدر خواهد بود.

در نتیجه به اعتقاد این کارشناس صنعت خودرو، در حال حاضر محصولات هیبریدی برای بازار ایرن انتخاب بهتری هستند و از این طریق فشار کمتری به بخش تولید برق کشور وارد می‌شود.
 

رونمایی از ۵ محصول جدید فونیکس NEV

در همین راستا، مدیران چینی برند فونیکس اعلام کردند که قصد دارند در سال 2024، پنج محصول جدید این برند از جمله تیگو 7 پرو پلاگین هیبرید، فونیکس FX الکتریکی و آریزو 8 پلاگین هیبرید را به بازار عرضه کنند. آن‌ها اذعان داشتند که از چالش‌های زیرساختی خودروهای برقی در ایران آگاه هستند اما معتقدند که نمی‌توانند برای بهبود زیرساخت‌ها منتظر بمانند، زیرا قصد رهبری خودروهای هیبریدی و تمام برقی را در ایران دارند.

برای آن دسته از مشتریانی که دانش کافی در زمینه خودروهای برقی و هیبریدی ندارند یا نگران تأمین قطعات هستند، این تضمین داده می‌شود که هیچ کمبودی در هیچ یک از این زمینه‌ها احساس نخواهند کرد. به نظر آن‌ها خودروهای پلاگین هیبریدی در ابتدا برای بازار ایران مناسب‌تر خواهند بود.

خودروهای بنزینی پیش به سوی انقراض!

با رشد و بهبود خودروهای برقی و هیبریدی، فروش محصولات بنزینی و دیزلی روز به روز کاهش یافته و این خودروها در حال انقراض هستند.خودروهای سوخت پاک علاوه‌بر حفاظت از محیط زیست، مزایای بسیاری نسبت به خودروهای احتراق داخلی دارند. برای مثال این محصولات به دلیل بهره‌گیری از دو موتور بنزینی و برقی و دو تغذیه متفاوت برای هرکدام، علاوه‌بر اینکه توان و گشتاور بالاتری تولید می‌کنند از شتاب بیشتری نیز برخوردار هستند و می‌توانند حداکثر مسافت بیشتری طی کنند. جالب اینجاست که تمامی این موارد با آلودگی صوتی بسیار کمتر نسبت به خودروهای بنزینی انجام می‌گیرد.

در نهایت آمار فروش جهانی انواع خودروها نشان می‌دهد، علاوه‌بر اینکه فروش خودروهای بنزینی افت قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده، محصولات هیبریدی، پلاگین هیبرید و تمام الکتریک سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند. در نتیجه همین موضوع باعث شد تا کلان‌شهرهای کشوری مانند چین که تا چند سال پیش با مشکل آلودگی هوا دست‌و پنجه نرم می‌کردند به یکی از تمیزترین کلان‌شهرهای جهان تبدیل شوند.

 

منبع خودرونویس
ارسال نظر

پربیننده ترین